Hjemmelavet surdejspizza og vegansk cashew-mozzarella

Pizza er en sikker vinder hos de fleste og min opskrift på hjemmelavet pizza og vegansk cashew-mozzarella vil ikke skuffe!

Det er svært at sammenligne en italiensk pizza med frisk mozzerella og en vegansk pizza med cashew ost. Men det betyder ikke at pizzaen smager dårligere! Faktisk savner jeg overhovedet ikke noget ved den her pizza, som mange ellers ville have puttet på.

Opskriften er super nem at gå til og så kræver det heller ikke særlig mange ingredienser. Hvis du er tidsnød, så køb en færdig surdejsbund eller følg den her opskrift, som jeg ofte bruger: https://rigeligtsmor.dk/opskrift-pizzadej-med-surdej/

Cashew-mozarella: okay måske er det ikke helt mozzarella som du kender det, men jeg lover at det smager fantastisk! Den er cremet, blød og så fungerer den skønt i ovnen. Min opskrift på vegansk cashew-mozzarella er flydende og derfor skal den fordeles som hvis osten allerede var smeltet.

Rigtig god fornøjelse, jeg håber du bliver lige så vild med det som mig!

Ingredienser

Surdejspizza

  • Det klart nemmeste er selvfølgelig at købe en færdig surdejsbund, enten hos lagkagehuset eller i dagligvarebutikerne
  • Ellers kan dulave din egen surdejspizzabund, jeg følger den her opskrift: https://rigeligtsmor.dk/opskrift-pizzadej-med-surdej/. Men HUSK det tager tid!

Cashew- mozzarella

  • 80 gram cashewnødder (+ vand til at i-blød-sætte)
  • 5 spsk gærflager
  • 1/2 dl plantemælk
  • 1 tsk hvidløgspulver
  • 1 tsk salt
  • saften fra 1/2 citron

Øvrigt

  • Topping efter ønske (jeg karameliserede løg og svampe på panden)
  • Tomatsauce efter ønske (jeg købte en god kvalitets tomatsauce i delikatessen)

Fremgangsmåde

  1. Start med at i blødsætte dine cashewnødder 2-3 timer inden brug.
  2. Kom herefter alle ingredienser til cashew-mozzarella i en minihakker: gærflager, citronsaft, hvidløgspulver, salt, plantemælk og dine drænede cashewnødder.
  3. Blend nu til du får en cremet ensartet masse. Det kan godt tage lidt tid og det kræver måske at du skraber kanterne på din minihakker ned et par gange, således at massen hele tiden blendes. (5-6 minutter)
  4. Efter at “osten” er lavet kan du gå i gang med at samle din pizza: Tomatsauce, vegansk cashew-mozzarella, topping og inden servering frisk basilikum.
  5. Osten kan tåle lige så længe som din pizza skal have i ovnen
  6. Bon appetit!

    TOPPING: Jeg elsker når en pizza er simpel men fuld af smag, derfor toppede jeg min med karammelsieret svampe og løg skåret i tynde både. Smid lidt olie på panden, svits løg og svampe i salt, agavesirup og et nip paprika.

    Dessert? http://plantebaseretliv.dk/islagkage-med-hindbaer-og-citron/

Skriv et svar